Blijven beide gemeentehuizen open?
Ja, al bij de aankondiging van het
fusieonderzoek werd benadrukt dat beide gemeentehuizen behouden blijven. Het
uitgangspunt is om de bestaande dienstverlening minstens te behouden.
Blijven de namen van de deelgemeenten behouden?
Ja, de namen van de deelgemeenten blijven
behouden en zullen niet verdwijnen.
Hoe werd de naam Oudsbergen gekozen?
Van 27 oktober 2016 tot en met 14 februari
2017 kon men via de fusiewebsite en antwoordstroken nieuwe gemeentenamen
voorstellen. Dit leverde 859 inzendingen op, waarvan 547 unieke namen.
Op 22 maart 2017 verzamelde een volksjury van
46 inwoners in den Ichter in Opglabbeek. In deze volksjury waren de
verschillende adviesraden en heemkringen vertegenwoordigd. De andere zetels
werden door lottrekking ingevuld, waarbij voor een gelijkmatige verdeling van
de verschillende gemeenten en leeftijdscategorieën werd gezorgd. Deze volksjury
selecteerde de vier beste namen uit alle inzendingen. Nadien openen de
stembussen en kon er via de fusiewebsite, in de gemeentehuizen, in de
bibliotheken en op papier gestemd worden. Enkel inwoners ouder dan 12 jaar
konden stemmen.
Op dinsdag 9 mei 2017 werd de winnaar
bekendgemaakt: 62,7 procent van de stemmen ging naar de naam Oudsbergen.
Is de fusie al definitief beslist?
Ja, op 26 juni 2017 hebben beide gemeenteraden
de vrijwillige fusie definitief goedgekeurd. Op 28 november 2016 werd de fusie
al principieel goedgekeurd.
Zal een fusie tot ontslagen leiden bij het gemeentelijk
personeel?
Nee. Er is decretaal voorzien dat bij een
fusie het statuut van alle gemeentelijk en OCMW-personeel gegarandeerd blijft.
Uiteraard zal er een nieuw organogram worden uitgewerkt.
Door de fusie wordt het aantal mandatarissen
wel ingeperkt. Hun toegelaten aantallen worden gebaseerd op het aantal
inwoners. Vandaag tellen Meeuwen-Gruitrode en Opglabbeek samen 44 gemeenteraadsleden:
21 in Opglabbeek en 23 in Meeuwen-Gruitrode. De gemeenteraad van Oudsbergen zal
uit 27 gemeenteraadsleden bestaan. Het nieuwe college van burgemeester en
schepenen van Oudsbergen zal naast de burgemeester uit zes schepenen bestaan.
Vandaag tellen de twee colleges samen twee burgemeesters en tien schepenen.
Waarom fusioneren Meeuwen-Gruitrode en Opglabbeek?
Vandaag de dag is het voor kleinere gemeenten
niet makkelijk om al hun taken waar te maken. Morgen zal dit met de afbouw van
de provincies in het achterhoofd nog moeilijker worden. Hierbij komt dat meer
en meer verantwoordelijkheden van Vlaanderen naar de gemeenten worden
overgedragen. Dat juichen we toe, maar tegelijkertijd gaat dit gepaard met het
afbouwen van de financiële middelen waarover we kunnen beschikken.
Op dit moment zijn Opglabbeek en
Meeuwen-Gruitrode twee financieel gezonde gemeenten met elk een goede
dienstverlening en degelijke infrastructuur. Dit moeten we echter niet alleen
vandaag, maar ook morgen kunnen garanderen. Daarom hebben we Idea Consult
aangesteld om de voor- en nadelen van een fusie te onderzoeken. Lees het
onderzoeksrapport hier.
Wat blijkt? Een fusie leidt met zekerheid tot
meer schaal, meer personeel, meer middelen en een groter netwerk. Die extra
capaciteit kan winst opleveren voor de dienstverlening, de organisatie en de
financiën. Kortom, voordelen voor u. Hoe die dienstverlening, organisatie en
financiën er zullen uitzien, weten van vandaag nog niet. We werken erg hard
achter de schermen om Oudsbergen klaar te maken voor de toekomst.
Hoeveel bedraagt de ‘fusiebonus’ die beide gemeenten
ontvangen?
Vlaanderen moedigt vrijwillige fusies aan met
een schuldovername van 500 euro per inwoner. Dit betekent dat Oudsbergen voor
meer dan 11 miljoen euro aan leningen mag overdragen aan de Vlaamse overheid.
Met de intresten erbij geteld doen we hier een voordeel van meer dan 13 miljoen
euro mee.
Op welke vlakken kan de nieuwe gemeente besparen?
Op korte termijn kan Oudsbergen de leningen
met de hoogste intresten overdragen aan de Vlaamse overheid en daalt het aantal
mandatarissen.
Op dit moment telt Meeuwen-Gruitrode 23
gemeenteraadsleden en Opglabbeek 21. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14
oktober 2018 worden er 27 gemeenteraadsleden van Oudsbergen verkozen. Het
totale aantal gemeenteraadsleden daalt dus van 44 naar 27.
Vanaf 1 januari 2019 heeft een gemeente van
23.500 inwoners recht op maximum 5 schepenen. In de eerste legislatuur na de
fusie heeft Oudsbergen recht op 2 extra schepenen, dus maximum 7. In de tweede
legislatuur mogen er maximum 6 schepenen worden aangeduid. Op dit moment hebben
beide gemeenten samen 10 schepenen en 2 burgemeesters.
Ook op andere domeinen, zoals ICT,
communicatie en verzekeringen kan er door schaalvergroting efficiëntiewinst
worden geboekt. Zo zullen er bijvoorbeeld maar één website en één digitaal
loket ontwikkeld moeten worden.
Op korte termijn zijn er ook kosten aan de
fusie verbonden. De nieuwe gemeente moet klaargestoomd worden voor 2019, wat
inhoudt dat er veel zaken op elkaar afgestemd moeten worden.
Waarom kiezen Meeuwen-Gruitrode en Opglabbeek voor elkaar?
Meeuwen-Gruitrode en Opglabbeek zijn
gelijkaardige en gelijkwaardige partners. Van alle omliggende gemeenten zijn
Opglabbeek en Meeuwen-Gruitrode op verschillende vlakken een goede match: de
gemeenten en hun inwoners hebben een erg vergelijkbaar profiel. Bovendien
vormen de gemeenten samen een mooi geografisch geheel.
Wat gebeurt er met straatnamen die in beide gemeenten
voorkomen?
Omdat de postcodes behouden blijven, is het strikt
genomen niet noodzakelijk om (bijna) identieke straatnamen te wijzigen. De
hulpdiensten vragen wel om uit veiligheidsoverwegingen dubbele straatnamen te
vermijden. Daarom hebben beide gemeentebesturen ervoor gekozen om bij dubbele
straatnamen de naam van de straat met het minste woningen te veranderen. De
betrokken inwoners, organisaties en ondernemingen worden hierover in de tweede
helft van 2017 geïnformeerd.
Mag ik een nieuwe straatnaam voorstellen?
Ja, ook hier willen we onze inwoners bij
betrekken. De betrokken inwoners worden hierover in de tweede helft van 2017
geïnformeerd.
Wat wordt de nieuwe postcode?
De postcodes 3670 voor Meeuwen-Gruitrode en
3660 voor Opglabbeek blijven behouden.
Wanneer gaan de adreswijzigingen in?
Tot en met 31 december 2018 verandert er niets
aan de adressen. De wijzigingen gaan pas in vanaf 1 januari 2019. De gemeenten
Meeuwen-Gruitrode en Opglabbeek houden dan officieel op te bestaan en in de
plaats komt de gemeente Oudsbergen. Ook de wijzigingen aan de straatnamen gaan
pas op 1 januari 2019 in.
Aan welke instanties moet ik mijn nieuw adres doorgeven? Wat
doet het gemeentebestuur?
Zo’n 2000 instanties gebruiken het
rijksregister voor hun adresgegevens. Die gegevens worden automatisch
aangepast. Deze instanties worden automatisch op de hoogte gebracht:
overheidsinstellingen zoals de
Vlaamse Belastingdienst, Kind en Gezin, OCMW,...
sociale zekerheidsinstellingen
kinderbijslagfonds
ziekenfonds of mutualiteit
arbeidsongevallenverzekeraars
kassen voor jaarlijkse vakantie
fondsen voor bestaanszekerheid
gewestelijke
huisvestingsmaatschappijen.
Toch zijn er nog een aantal instanties die u
zelf moet verwittigen:
uw werkgever;
uw elektriciteits- en
aardgasleveranciers;
uw telefoonmaatschappij;
uw bank(en);
uw verzekeringsmaatschappij;
de kranten en tijdschriften waarop
u geabonneerd bent;
uw huisarts;
het centrale dierenbestand, als uw
hond of kat een chip heeft);
verenigingen waarvan u lid bent;
winkels waar u een klantenkaart
hebt;
websites waar u uw adres hebt
geregistreerd (bv. online aankopen, ticketverkoop);
Watermaatschappij De Watergroep
(vroegere VMW);
uw garagist;
de VDAB en uitbetalingskas voor
werkloosheidsuitkeringen, als u werkzoekende bent.
In samenwerking met Bpost biedt het
gemeentebestuur adreskaartjes die u daarvoor kunt gebruiken. Die kaartjes
worden opgestuurd naar alle gezinnen waarvan het adres wijzigt.
Het gemeentebestuur maakt een overzicht van
alle straatnamen die wijzigen en hun nieuwe namen en bezorgt dit overzicht aan
zoveel mogelijk organisaties.
Als uw straatnaam wijzigt, bezorgt Bpost
gedurende vier maanden de foutief geadresseerde post op het nieuwe adres.
Hoeveel gemeenteraadsleden en schepenen telt de nieuwe
gemeente?
Op dit moment telt Meeuwen-Gruitrode 23
gemeenteraadsleden en Opglabbeek 21. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14
oktober 2018 worden er 27 gemeenteraadsleden van Oudsbergen verkozen. Het
totale aantal gemeenteraadsleden daalt dus van 44 naar 27.
Deze gemeenteraadsleden zullen de burgemeester
en de schepenen voordragen. Vanaf 1 januari 2019 heeft een gemeente van 23.500
inwoners recht op maximum 5 schepenen. In de eerste legislatuur na de fusie
heeft Oudsbergen recht op 2 extra schepenen, dus maximum 7. In de tweede
legislatuur mogen er maximum 6 schepenen worden aangeduid. Op dit moment hebben
beide gemeenten samen 10 schepenen en 2 burgemeesters.
Moet ik de inschrijving van mijn voertuig aanpassen?
Ja, maar aan deze wijziging zijn geen kosten
verbonden. Na 1 januari 2019 moet u er wel voor naar een van de gemeentehuizen
komen. De wijziging wordt dan onmiddellijk doorgevoerd.
Als er geen vakje meer voorhanden is, stuurt u
een inschrijvingsaanvraag naar de DIV met in vak "X10" (Eventuele
bijkomende inlichtingen) de vermelding "ADRESVERANDERING - GEEN PLAATS
MEER OP HET KENTEKENBEWIJS".
Moet ik een nieuw paspoort (reispas) aanvragen?
Nee. Op het paspoort wordt geen adres vermeld.
Het is dus ook niet nodig om een nieuw paspoort aan te vragen.
Moet ik een nieuw rijbewijs aanvragen?
Nee. Op het rijbewijs wordt geen adres
vermeld. Het is dus ook niet nodig om een nieuw rijbewijs aan te vragen.
Moet ik een nieuwe identiteitskaart of KidsID aanvragen?
Nee, u moet geen nieuwe identiteitskaart of
KidsID kopen. Na 1 januari 2019 moeten alle inwoners van Oudsbergen wel naar
één van de gemeentehuizen komen, zodat we de informatie op de chip van de
identiteitskaart kunnen aanpassen. Daarover ontvangen alle inwoners nog
informatie, om deze wijzigingen vlot te laten verlopen.
Wat gebeurt er met post die aan het oude adres geadresseerd
wordt?
Bpost zal de briefwisseling van de betrokken
bewoners en firma’s gedurende vier maanden gratis blijven bezorgen op het
gewijzigd adres, ook al is de briefwisseling geadresseerd op de oude naam of
nummer. U kunt deze doorzending zelf verlengen in het postkantoor voor een
periode van vier tot maximum 24 maanden. Per 4 maanden kost dit 24,95 euro.
Welke belastingtarieven hanteert de nieuwe gemeente?
Op dit moment is het nog te vroeg om daar een
uitspraak over te doen.
Wie wordt burgemeester?
Net zoals in alle andere Vlaamse gemeenten
vinden er op 14 oktober 2018 gemeenteraadsverkiezingen plaats. In
Meeuwen-Gruitrode en Opglabbeek worden die samen georganiseerd. De
verschillende partijen komen op met lijsten voor het volledige grondgebied van
Oudsbergen. Inwoners van Meeuwen-Gruitrode kunnen dus stemmen op kandidaten die
in Opglabbeek wonen, en omgekeerd.
De verkozen gemeenteraadsleden zullen dan een
burgemeester en schepenen aanduiden.
Moet ik de adreswijziging van mijn onderneming zelf
doorvoeren?
Als de straatnaam niet wijzigt, moeten
ondernemingen geen melding maken in het Belgisch Staatsblad. Als de straatnaam
wel wijzigt, moeten ondernemingen wel melding maken. Zie verder.
Ondernemingen moeten hun adreswijziging
aangeven bij het ondernemingsloket en hun BTW-kantoor, het sociaal
verzekeringsfonds en RSZ verwittigen en de kruispuntbank op de hoogte stellen.
Bepaalde gegevens uit het Rijksregister worden
automatisch verwerkt in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Zo wordt het
domicilieadres, wat ook het adres van de maatschappelijke zetel van een
onderneming-natuurlijk persoon is, opgehaald uit het Rijksregister. Bij
ondernemingen-natuurlijk persoon wordt het maatschappelijk adres dus
automatisch bijgewerkt.
Wat betreft ondernemingen-rechtspersonen (o.a.
vennootschappen) is er geen koppeling. Voor ondernemingenrechtspersoon is wel
een gratis wijziging mogelijk. Zo kunnen vennootschappen zich wenden tot de
griffie van de bevoegde Rechtbank van Koophandel met een verklaring van de
gemeente om de vereiste statutenwijziging, door de verandering van het adres
van de maatschappelijke zetel, kosteloos te laten publiceren. De griffie zal
het adres in de KBO aanpassen.
De adressen van de vestigingseenheden van een
onderneming kan de onderneming zelf kosteloos wijzigen via de Private Search-Self Service.
Het is ook mogelijk de aanpassing te laten
doorvoeren bij een erkend ondernemingsloket (kosteloos mits verklaring van de
gemeente).
Moet ik de adreswijziging van mijn vereniging zelf
doorvoeren?
Als de straatnaam niet wijzigt, moeten
verenigingen geen melding maken in het Belgisch Staatsblad. Als de straatnaam
wel wijzigt, moet dat wel. Zie verder.
Moeten verenigingen ook fuseren?
Nee, verenigingen moeten niet fuseren. Dat
kunnen en willen we niet verplichten. Als verenigingen dat wensen, kunnen ze
natuurlijk wel samenwerken.
Welke subsidiemogelijkheden gelden er in 2019?
Op dit moment is het nog te vroeg om daar een
uitspraak over te doen.
Waar wordt de gemeentelijke administratie gevestigd bij een
fusie?
Al bij de aankondiging
van het fusieonderzoek werd benadrukt dat beide gemeentehuizen behouden
blijven. Het uitgangspunt is om de bestaande dienstverlening minstens te
behouden.
De twee gemeenten zitten in andere zones voor politie en
brandweer? Wat gebeurt er daarmee?
De politiezones MidLim en Noord-Limburg zijn
intussen gefuseerd tot de politiezone Carma. Deze politiezone omvat negen
gemeenten: As, Bocholt, Bree, Genk, Houthalen-Helchteren, Kinrooi,
Meeuwen-Gruitrode, Opglabbeek, Zutendaal.
De gesprekken over de brandweerzone zijn nog
lopende.
Moet mijn vereniging of onderneming de adreswijziging
publiceren in het Belgisch Staatsblad?
Als de straatnaam niet wijzigt, volstaat de
publicatie in het Belgisch Staatsblad van het samenvoegingsdecreet van de
nieuwe gemeente en hoeven de ondernemingen en verenigingen geen aparte melding
meer te maken van een adreswijziging aan het Belgisch Staatsblad.
De diensten van het Belgisch Staatsblad passen
op basis van het samenvoegingsdecreet de databanken aan zodat de gebruikers
geen hinder ondervinden van een wijziging van de postcode of een nieuwe naam
van de gemeente.
Ondernemingen en verenigingen waarvan de
straatnaam wijzigt door een fusie, moeten wel een melding maken van de
adreswijziging aan het Belgisch staatsblad.
Het Belgisch Staatsblad voert dit gratis door
als er een attest bijgevoegd is van de gemeentelijke overheid (dit geldt dan
als betalingsbewijs). Dit geldt enkel voor de publicatie van de opgelegde
adreswijzigingen. Als bedrijven of verenigingen nog bijkomende wijzigingen
vermelden (ontslag, benoeming, ...), gebeurt de publicatie niet gratis.
De formulieren m.b.t. de adreswijziging kan u
hier raadplegen: http://www.ejustice.just.fgov.be/tsv_pub/form_n.htm.
Voor meer informatie kunt u terecht bij
info.staatsblad@just.fgov.be – tel. 0800
98 809
Beide gemeenten hebben verschillende samenwerkingsverbanden.
Wat gebeurt er daarmee?
Dit is een onderdeel van de voorbereiding van
de nieuwe gemeente. De bestaande samenwerkingsverbanden worden geëvalueerd
zodat er een keuze gemaakt kan worden.
Beide gemeenten hebben een eigen containerpark. Wat gebeurt
er daarmee?
Beide recyclageparken worden uitgebaat door
Limburg.net en blijven bestaan.
Heeft de adreswijziging invloed op het openbaar onderzoek van
mijn bouwvergunning?
Neen, een stedenbouwkundige vergunning wordt
gekoppeld aan het perceelnummer (kadastrale gegevens).
Ik ben geboren in Meeuwen-Gruitrode of Opglabbeek. Wordt deze
geboorteplaats aangepast?
Neen, de geboorteakte wordt niet aangepast. De
geboorteplaats Meeuwen-Gruitrode of Opglabbeek zal dus op uw identiteitskaart
blijven staan.
Moet ons briefpapier of andere reclame aangepast worden?
Afspraak met drukkerijen Paesen en Symons
voor kaartjes te laten drukken?
Het Bestuur